Rodziny dzieci z rdzeniowym zanikiem mięśni (SMA) mogą stać się ekspertami w opiece nad swoimi pociechami. Wiedzą i rozumieją lepiej niż ktokolwiek inny, że opieka nad dzieckiem z SMA to całodobowe zajęcie. ŻYCIEZ SMA

Osoby przedstawione w tym materiale są prawdziwymi pacjentami, dlatego też uzyskano właściwą zgodę na używanie zdjęć od pacjentów oraz ich rodzin. Zdjęcia wyłącznie dla celów ilustracyjnych..

CAŁODOBOWA OPIEKA ROZPOCZYNA SIĘ W DOMU

Opiekunowie doskonale rozumieją potrzeby osób żyjących z SMA i dzielą się wskazówkami na temat rozwiązań, które ułatwiają im życie.

W czasie między opanowywaniem obsługi skomplikowanego sprzętu medycznego, wprowadzaniem modyfikacji w domu i dostosowywaniem przedmiotów codziennego użytku, opiekunowie robią wszystko, co w ich mocy, aby zapewnić dziecku to, czego potrzebuje.

Osoby przedstawione w tym materiale są prawdziwymi pacjentami, dlatego też uzyskano właściwą zgodę na używanie zdjęć od pacjentów oraz ich rodzin. Zdjęcia wyłącznie dla celów ilustracyjnych.

W tej części umieszczono kilka praktycznych wskazówek i sugestii dotyczących codziennych rozwiązań opartych na doświadczeniach opiekunów prawdziwych pacjentów, które mogą być przydatne w opiece nad dzieckiem z SMA.

Informacje zawarte w tej części oparto na opiniach i doświadczeniach zebranych od rodziców i opiekunów dzieci z rdzeniowym zanikiem mięśni. Nie należy ich traktować jako alternatywy dla porad medycznych udzielanych przez fachowych pracowników ochrony zdrowia.

AKTYWNOŚCI I UDOGODNIENIA

"Dużo rozciągania, sięgania i noszenia. To każda mała rzecz, którą wykonujesz każdego dnia ─ naszym celem jest przygotowanie jej do samodzielnego życia. Córka sprząta swoją miseczkę ze stołu ─ jest dla niej ciężka, ale to też część leczenia. Podnoszenie, trzymanie i przenoszenie; to wszystkie te małe aktywności."

"Używamy pianki tapicerskiej ze sklepu rzemieślniczego, aby dostosować głębokość lub wysokość siedziska wózka inwalidzkiego. Udało nam się kupić nieco większe krzesło, do którego nasz syn może dorosnąć. Po prostu dodajemy kolejne warstwy pianki za jego plecami, aby mógł przesuwać się coraz bardziej do przodu."

"Przystosowujemy się do nowej normalności. Nie dajemy jej poznać, że jest inna. Jest jedną z nas i zrobi to, co my robimy. Kiedy rysujemy lub kolorujemy przy stole, używamy taśmy, aby przymocować kartkę i ułatwić jej pracę."

"Miejscowe wypożyczalnie sprzętu adaptacyjnego to prawdziwe ukryte perełki! Pobierają niewielkie opłaty za swoje usługi, a często mają wiele potrzebnego sprzętu (wózki inwalidzkie, specjalnie dostosowane deski sedesowe, huśtawki, itd)."

"Kredki i ołówki są w porządku, ale czasami trudno jest córce zdjąć skuwkę z flamastrów. Tak więc sprawdziłam wszystkie marki markerów, aż znalazłam takie, których skuwki bardzo łatwo się zdejmują."

View more

BUDOWANIE NIEZALEŻNOŚCI

„Trzymamy kubek i małą miskę w łazience, gdzie nasza córka myje zęby. W ten sposób może myć zęby siedząc, a my tylko spłukujemy miskę. Oszczędza to nasze plecy, ponieważ nie próbujemy trzymać jej przy umywalce, a także jest bezpieczniejsze dla niej.“

„Kupiliśmy niedrogie biurko z tacą na kolana, aby dzieci mogły łatwo usiąść na podłodze (bez obawy o upadek z krzesła lub kanapy) i mieć twardą powierzchnię do pisania lub zabawy. Jeśli założymy im stabilizatory na kolana, gdy siedzą na podłodze z nogami wyciągniętymi prosto przed siebie, taka aktywność pomaga również w leczeniu.“

„Staramy się, aby była jak najbardziej niezależna. Zawsze zostawiamy kubek w dozowniku wody po zewnętrznej stronie drzwi lodówki. Jeśli jest spragniona, może po prostu pójść do kuchni i napić się wody, nie martwiąc się o konieczność sięgnięcia po kubek do szafki.“

View more

Wskazówki dotyczące jedzenia

„Domowe lody na patyku są pyszne i można je przygotowywać ze zdrowych składników. Dzieci mogą je gryźć lub ssać w zależności od tego, co im odpowiada. Kupione w sklepie foremki do lodów wypełniamy zmiksowanymi truskawkami, obranymi plasterkami pomarańczy, lodem i wodą. Łatwa, zdrowa przekąska!“

„Koktajle to nasi najlepsi przyjaciele! Dodajemy do nich różne składniki odżywcze, w tym suplementy. Są łatwe do wypicia i pożywne.“

View more

Zmiany w domu

„Na tyle, na ile było to możliwe, zrezygnowaliśmy w całym domu z dywanów na rzecz twardych, gładkich podłóg. Nie tylko usuwa to problemy związane z zaczepianiem i ułatwia naszym dzieciom poruszanie się po domu, ale także pomaga w sprzątaniu, zwłaszcza kiedy dzieciaki troszkę nabrudzą! Położyliśmy kilka chodników i mat, więc nadal mają miękkie miejsce do zabawy na podłodze. W ten sposób nie martwimy się, że przewrócą się i uderzą głową o twardą podłogę.“

„Nasz dotychczasowy salon zostawiliśmy w zasadzie bez wyposażenia. Szukaliśmy mebli, ale po prostu nie znaleźliśmy odpowiednich elementów, które nadal pozwalałyby naszym dzieciom utrzymać aktywność w trakcie poruszania przy pomocy różnych urządzeń na kółkach. Jest to po prostu przystosowanie pokoju do innego celu, ale u nas się sprawdza, ponieważ dzieci mają mnóstwo otwartych przestrzeni do przemieszczania.“

„Zmieniliśmy umywalki w łazience, aby mogła wjechać na wózku i dodaliśmy dłuższe kurki, aby mogła do nich sięgnąć.“

View more

SPRZĘT ZAPEWNIAJĄCY MAKSYMALNĄ NIEZALEŻNOŚĆ

Technologia i sprzęt wspomagający mogą pomóc maksymalnie zwiększyć niezależność pacjenta i zoptymalizować opiekę. Poniżej znajduje się lista, która pozwoli zapoznać się z niektórymi, dostępnymi urządzeniami.  

Należy pamiętać, że lista jest niepełna.

Pamiętaj, aby porozmawiać z członkiem zespołu zapewniającego opiekę i ustalić, co może być dla twojego dziecka przydatne.

Osoby przedstawione w tym materiale są prawdziwymi pacjentami, dlatego też uzyskano właściwą zgodę na używanie zdjęć od pacjentów oraz ich rodzin. Zdjęcia wyłącznie dla celów ilustracyjnych.

Osoby przedstawione w tym materiale są prawdziwymi pacjentami, dlatego też uzyskano właściwą zgodę na używanie zdjęć od pacjentów oraz ich rodzin. Zdjęcia wyłącznie dla celów ilustracyjnych.

Należy pamiętać, że lista jest niepełna.

Pamiętaj, aby porozmawiać z członkiem zespołu zapewniającego opiekę i ustalić, co może być dla twojego dziecka przydatne.

Osoby przedstawione w tym materiale są prawdziwymi pacjentami, dlatego też uzyskano właściwą zgodę na używanie zdjęć od pacjentów oraz ich rodzin. Zdjęcia wyłącznie dla celów ilustracyjnych.

Osoby przedstawione w tym materiale są prawdziwymi pacjentami, dlatego też uzyskano właściwą zgodę na używanie zdjęć od pacjentów oraz ich rodzin. Zdjęcia wyłącznie dla celów ilustracyjnych.

Adaptacyjny wózek dziecięcy

Wózek adaptacyjny jest lżejszą i łatwiejszą do przenoszenia alternatywą dla wózków inwalidzkich – można go łatwiej włożyć i wyciągnąć z pojazdu. Można do niego dobrać dodatkowe akcesoria, które pomagają w wygodnym układaniu dziecka. Wózek adaptacyjny jest często używany, zanim dziecko będzie wystarczająco duże, aby korzystać z wózka inwalidzkiego.

Pamiętaj, aby skontaktować się z ubezpieczycielem w celu ustalenia szczegółów dotyczących refundacji.

Asystor kaszlu (koflator)

Asystor kaszlu pozwala uzyskać bardziej produktywny kaszel przez stopniowe wprowadzanie powietrza do płuc przy wdechu i szybkie odwrócenie przepływu przy wydechu, aby wypchnąć wydzielinę na zewnątrz w celu usunięcia jej z jamy ustnej za pomocą ssaka.

Pulsoksymetr

Pulsoksymetr mierzy procentową zawartość tlenu we krwi za pomocą małego klipsa lub taśmy z czujnikiem, który umieszcza się na palcu u ręki lub stopy. Dzieci z rdzeniowym zanikiem mięśni mogą potrzebować dodatkowego wsparcia oddechowego, szczególnie podczas snu, jeśli poziom tlenu w ich organizmie za bardzo spadnie.

Łóżeczko samochodowe

Łóżeczko samochodowe pozwala dzieciom wygodniej leżeć podczas podróży samochodem. Łóżeczka te są zalecane zamiast tradycyjnego fotelika samochodowego, szczególnie dla dzieci z cięższymi typami rdzeniowego zaniku mięśni, które mogą być narażone na bezdech lub desaturację tlenem.

Pamiętaj, aby porozmawiać z członkiem zespołu zapewniającego opiekę i ustalić, co może być dla twojego dziecka przydatne.

Osoby przedstawione w tym materiale są prawdziwymi pacjentami, dlatego też uzyskano właściwą zgodę na używanie zdjęć od pacjentów oraz ich rodzin. Zdjęcia wyłącznie dla celów ilustracyjnych.

Wózek inwalidzki

Istnieje wiele rodzajów wózków inwalidzkich, zarówno ręcznych jak i elektrycznych. Ręczne wózki inwalidzkie mogą być sterowane z fotela lub pchane przez opiekuna. Elektryczne wózki inwalidzkie są sterowane elektronicznie, zazwyczaj za pomocą joysticka, zapewniając choremu mobilność bez pomocy innych osób.

Jeśli siła mięśni lub kontrola wózka jest problemem, położenie joysticka można zmienić i dostosować do potrzeb pacjenta.

Urządzenie do wentylacji z dwufazowym dodatnim ciśnieniem w drogach oddechowych (BiPAP)

Urządzenie BiPAP dostarcza dużą objętość powietrza do płuc podczas wdechu, napełniając płuca bardziej niż osoba z rdzeniowym zanikiem mięśni mogłaby to zrobić samodzielnie. Podczas wydechu urządzenie obniża ciśnienie, aby umożliwić uzyskanie bardziej fizjologicznego wzorca oddychania1.

Pionizator

Dzieciom, które nie potrafią samodzielnie stać, można zaproponować używanie pionizatora. Stanie obciąża kości, co potencjalnie poprawia siłę kości i mięśni. Istnieją pionizatory stacjonarne i takie, które można przesuwać (pionizatory dynamiczne).

Osoby przedstawione w tym materiale są prawdziwymi pacjentami, dlatego też uzyskano właściwą zgodę na używanie zdjęć od pacjentów oraz ich rodzin. Zdjęcia wyłącznie dla celów ilustracyjnych.

POMOCNA DŁOŃ

Wiele organizacji pacjentów wspiera rodziny chorych, udzielając im pożyczek na niezbędny sprzęt medyczny. Skontaktuj się z organizacją pacjentów z SMA w twoim kraju, aby sprawdzić, czy taka usługa jest dostępna.

Każde dziecko z SMA jest inne, podobnie jak jego potrzeby.
Więcej przydatnych informacji można uzyskać, czytając pełną treść przewodnika, który można znaleźć tutaj:

PRZEJDŹ,

żeby dowiedzieć się więcej na temat tego, jak stać się częścią społeczności związanej z SMA

Odkryj społeczności

Osoby przedstawione w tym materiale są prawdziwymi pacjentami, dlatego też uzyskano właściwą zgodę na używanie zdjęć od pacjentów oraz ich rodzin. Zdjęcia wyłącznie dla celów ilustracyjnych.

Piśmiennictwo

1. Breathing Basics: Respiratory Care for Children with Spinal Muscular Atrophy 2019. Available at: https://www.curesma.org/wp-content/uploads/2019/07/breathing-basics.pdf.