Osoby przedstawione w tym materiale są prawdziwymi pacjentami, dlatego też uzyskano właściwą zgodę na używanie zdjęć od pacjentów oraz ich rodzin. Zdjęcia wyłącznie dla celów ilustracyjnych.
Dzieci mogą doświadczać postępującego osłabienia siły mięśni znajdujących się bliżej środka ciała, tak jak mięśnie barków, ud i miednicy. Mięśnie te umożliwiają wykonywanie takich czynności jak czworakowanie, chodzenie, siadanie i kontrolowanie ruchów głowy. U chorych można również obserwować zaburzenia oddychania i połykania4.
SMA nie zakłóca pracy neuronów odpowiedzialnych za procesy poznawcze służące do zdobywania wiedzy i większego rozumienia przez myślenie, doświadczenie i zmysły5,6.
Zgodnie z wynikami jednego badania dzieci i młodzież z SMA mają prawidłowy iloraz inteligencji (IQ)7.
Mogą one obejmować postępujące osłabienie mięśni, wiotkość i zaniki mięśniowe. Osłabienie mięśniowe występuje zazwyczaj symetrycznie po obu stronach ciała9.
Każde dziecko może inaczej doświadczać objawów choroby, a SMA dzielimy na różne typy w zależności od wieku w momencie zachorowania i zdolności czynnościowych pacjenta. Choroba danego typu może mieć również różne nasilenie, jednak nawet u 25% osób z rozpoznaniem SMA nie można jednoznacznie określić typu zaburzenia10.
Osoby przedstawione w tym materiale są prawdziwymi pacjentami, dlatego też uzyskano właściwą zgodę na używanie zdjęć od pacjentów oraz ich rodzin. Zdjęcia wyłącznie dla celów ilustracyjnych.
Podejrzenie rdzeniowego zaniku mięśni często jako pierwszy wysuwa rodzic, który zauważa, że jego dziecko nie osiąga niektórych kamieni milowych rozwoju. Rodzice mogą zauważyć, że dziecko nie osiąga typowych kamieni milowych rozwoju fizycznego przypisanych dla wieku, jak umiejętność trzymania za rękę, obracanie się lub siadanie bez podparcia.
U chorych mogą również pojawić się trudności w połykaniu lub karmieniu. Dzieci mogą utracić zdolność bezpiecznego połykania bez przypadków dławienia lub aspiracji pokarmów do dróg oddechowych5,11.
Chociaż wszystkie dzieci rozwijają się w własnym tempie, Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), w ramach badania Multicentre Growth Reference Study (MGRS), opracowała ogólne wytyczne dotyczące osiągania kamieni milowych rozwoju ruchowego12.
SIEDZI BEZ
PODPARCIA
4–9 MIESIĘCY
CZWORAKUJE
5,5–13,5
MIESIĄCA
CHODZI Z
PODPARCIEM
6-14
MIESIĘCY
CHODZI
SAMODZIELNIE
8-18
MIESIĘCY
STOI
SAMODZIELNIE
7-16
MIESIĘCY
STOI Z
PODPARCIEM
5-11
MIESIĘCY
Na podstawie: WHO Multicentre Growth Reference Study Group, 200613
WYTYCZNE OSIĄGANIA KAMIENI MILOWYCH ROZWOJU RUCHOWEGO12 | |
---|---|
GŁÓWNE KAMIENIE MILOWE ROZWOJU RUCHOWEGO | KRYTERIA SPRAWNOŚCI |
1.Siedzenie bez podparcia |
|
2.Czworakowanie |
|
3.Stanie z podparciem |
|
4.Chodzenie z podparciem |
|
5.Stanie bez podparcia |
|
6.Chodzenie bez podparcia |
|
Potrafi utrzymać głowę i zaczyna się podnosić, leżąc na brzuchu; wykonuje płynniejsze ruchy rękami i nogami.
Utrzymuje głowę stabilnie bez podparcia; naciska na nogi, gdy stopy znajdują się na twardej powierzchni; może się obrócić z brzucha na plecy; może trzymać i kołysać wiszącymi zabawkami; podnosi ręce do ust; leżąc na brzuchu, naciska na łokcie.
Obraca się w obu kierunkach (z brzucha na plecy i z pleców na brzuch); zaczyna siedzieć bez podparcia; stojąc, opiera ciężar ciała na nogach i może się podskakiwać; kołysze się w przód i w tył, czasami czołga się do tyłu przed pójściem do przodu.
Nie potrafią siedzieć („niesiedzące”)
≤2 lat14
Typ 1 (zwany również chorobą Werdniga-Hoffmanna)
Stoi, przytrzymując się przedmiotów; potrafi przejść do pozycji siedzącej; siedzi bez podparcia; odpycha się, żeby stanąć; czworakuje.
Samodzielnie przechodzi do pozycji siedzącej; odpycha się, żeby stanąć; chodzi, trzymając się mebli (bokiem); potrafi wykonać kilka kroków bez podparcia; potrafi stać bez podparcia.
Potrafią siedzieć bez podparcia („siedzący”)
> 2 lat14
70% dożywa wieku 25 lat
Typ 2 (zwany również chorobą Dubowitza)
Potrafią samodzielnie chodzić („chodzący” – chociaż mogą stopniowo tracić tę zdolność)
Prawidłowa14
Typ 3 (zwany również chorobą Kugelberga-Welandera)
Wszystkie
Prawidłowa14
Typ 4
POSŁUCHAJ OPINII RODZINY LAMONTÓW
„Czas do ustalenie rozpoznania jest bardzo ważny, ponieważ pomaga rodzinom uzyskać wsparcie, którego potrzebują.”
– mama Lilah
Obejrzyj film wideo terazvideoWrapper1
Informacje na temat rozwoju umiejętności dziecka z zakresu motoryki dużej podawane przez rodziców są zazwyczaj wiarygodne. Przekazywane lekarzowi informacji na temat potencjalnych opóźnień w rozwoju ruchowym może pomóc określić odpowiednią strategię opieki19,20
Użyte zdjęcie pochodzi z banku zdjęć i nie przedstawia prawdziwego pacjenta.
żeby dowiedzieć się więcej na temat tego, jak stać się partnerem i dołączyć do społeczności związanej z SMA.
Osoby przedstawione w tym materiale są prawdziwymi pacjentami, dlatego też uzyskano właściwą zgodę na używanie zdjęć od pacjentów oraz ich rodzin. Zdjęcia wyłącznie dla celów ilustracyjnych.
1. Wang CH, et al. Consensus statement for standard of care in spinal muscular atrophy. J Child Neurol. 2007;22(8):1027-1049.
2. Genetics Home Reference. SMN2 gene. 2012. Available at: https://ghr.nlm.nih.gov/gene/SMN2. Accessed January 9, 2017.
3. Lunn MR, Wang CH. Spinal muscular atrophy. Lancet. 2008;371(9630):2120-2133.
4. Finkel R, et al. 209th ENMC International Workshop: Outcome Measures and Clinical Trial Readiness in Spinal Muscular Atrophy 7-9. November 2014, Heemskerk, The Netherlands. Neuromuscul Disord. 2015;25(7):593-602.
5. Qian Y., McGraw S., Henne J., Jarecki J., Hobby K., Yeh W.S. Understanding the experiences and needs of individuals with Spinal Muscular Atrophy and their parents: A qualitative study. BMC Neurol. 2015;15:1–12. doi: 10.1186/s12883-015-0473-3.
6. National Organization for Rare Disorders. Werdnig-Hoffman Disease. 2012. Available at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/medgen/21913. Accessed January 9, 2017.
7. Von Gontard et al. Intelligence and cognitive function in children and adolescents with spinal muscular atrophy. Neuromuscul Disord. 2002. Feb;12(2):130-6.
8. Genetics Home Reference. SMN1 gene. 2012. Available at: https://ghr.nlm.nih.gov/gene/SMN1. Accessed January 9, 2017.
9. D’Amico A, et al. Spinal muscular atrophy. Orphanet J Rare Dis. 2011;6:71.
10. Kolb SJ, Kissel JT. Spinal muscular atrophy. Arch Neurol. 2011;68(8):979-984.
11. Centers for Disease Control and Prevention. Developmental milestones. Available at: http://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/milestones/. Updated January 21, 2016. Accessed April 27, 2016.
12. Wijnhoven TMA, de Onis M, Onyango AE, et al; for the WHO Multicentre Growth Reference Study Group. Assessment of gross motor development in the WHO Multricentre Growth Reference Study. Food Nutr Bull. 2004;25(1 suppl 1):S37-S45.
13. WHO Multicentre Growth Reference Study Group. Acta Paediatr Suppl. 2006;450:86-95. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16817682/.
14. Markowitz JA, Singh P, Darras BT. Spinal muscular atrophy: a clinical and research update. Pediatr Neurol. 2012;46(1):1-12.
15. Haaker G, Fujak A. Proximal spinal muscular atrophy: current orthopedic perspective. Appl Clin Genet 2013;6:113-120.
16. Darras BT. Spinal muscular atrophies. Paediatr Clin North Am 2015;62(3):743-766. DOI: 10.1016/j.pcl.2015.03.010.
17. Mercuri E, et al. Diagnosis and management of spinal muscular atrophy: Part 1: Recommendations for diagnosis, rehabilitation, orthopedic and nutritional care. Neuromuscl Disord. 2018;28(2):103-115.
18. Prior TW, Russman BS. Spinal muscular atrophy. NCBI Bookshelf Website. Available at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK1352/. Updated November 14, 2013. Accessed April 15, 2016.
19. Noritz GH, Murphy NA; and Neuromuscular Screening Expert Panel. Motor delays: early identification and evaluation. Pediatrics. 2013;131(6):e2016-e2027.
20. Lawton S, Hickerton C, Archibald AD, McClaren BJ, Metcalfe SA. A mixed methods exploration of families’ experiences of the diagnosis of childhood spinal muscular atrophy. Eur J Hum Genet. 2015;23(5):575-580.